Pages

Thursday, July 24, 2008

Join the Streamyx Downtime

I'm having this weird but in away I thought it was funny and frustrated at the same time. My Streamyx connection were down since last Monday (21 July 2008 and today is already 24 July) but only manage to lodge some complains last night. I dialed 100 for TM customer service not once not twice but four times. That's right 4 times. Based on those experience I believe you need to dial TM more than once to rectify/troubleshoot your Streamyx connection. The following is my conversation with the technical supports (in Malay coz I live in Malaysia). It maybe useful to any of current or future Streamyx customers so that you may only need to dialed "100" once or twice.

Technical Support (TS) 1 (A fast talking woman)
TS1: TM teknikal support, apa yg boleh saya bantu.
Me: Streamyx conection saya down.
TS1: Berikan saya no report jika Encik pernah buat report sebelum ni jika belum boleh Encik beri nama user Streamyx
Me: Belum lagi, nama user saya ****
TS1: (Typing in my username on her console) Nama Encik ni Azizul ke? Saya nak confirmkan no contact encik Azizul ialah 01*-******?
Me: Ya
TS1: Ok sebentarya saya kumpulkan maklumat (Put me on hold)
TS1: Ok Encik Azizul sekarang ni encik didepan komputer ke? Modem dah dipasang?
Me: Ya
TS1: Saya dah semak, modem Encik memang tak ada connection ke tempat kami. Boleh saya tahu model modem encik.
Me: Riger.
TS1: Adakah lampu "Link" pada modem tersebut menyala atau tidak.
Me: Lampu kuning berlabel "Link" tu sedang berkelip sejak Isnin lepas.
TS1: Ok, sekarang encik guna OS apa?
Me: Windows Vista
TS1: Saya nak encik pergi ke Start>All Programs>Accessoris>Command Prompt dan taip IPCONFIG
Me: (I thought I can do it faster by typing "cmd" and "enter" at search program, but layan jelah) Ok dah
TS1: Apa IP encik skrg.
Me: (I thought does it important, I can customize my IP instead of using standard IP, but layan jelah) 192.168.1.2
TS1: Telefon talian tetap encik ada bunyi bising tak?
Me: Sekarang ni takde
TS1: Ok Encik Azizul, apa yang saya nak encik buat selepas ini cuba guna kabel pada dinding tu terus ke modem tanpa menggunakan splitter. Restart computer & modem dan cuba buat connection. Sekiranya lampu link tu masih berkelip encik boleh telefon kami semula.
Me: Oh ok
TS1: Ada lagi yang boleh saya bantu?
Me: Takde itu sahaja
TS1: Terima kasih kerana mnghubungi kami (something like this, can't really remember)
Me: sama-sama

Technical Support (TS) 2 (A fast talking but very professional and friendly guy)
TS2: TM teknikal support, apa yg boleh saya bantu.
Me: Streamyx conection saya down.
TS2: Boleh Encik beri nama user Streamyx
Me: nama user saya ****
TS2: (Typing in my username on her console) Nama Encik ni Azizul ke? Saya nak confirmkan no contact encik Azizul ialah 01*-******?
Me: Ya
TS2: Ok sebentarya saya kumpulkan maklumat (Put me on hold)
TS2: Ok Encik Azizul sekarang ni encik didepan komputer ke? Modem dah dipasang?
Me: Ya
TS2: Boleh saya tahu model modem encik.
Me: Riger.
TS2: Adakah lampu "Link" pada modem tersebut menyala atau tidak.
Me: Lampu kuning berlabel "Link" tu sedang berkelip sejak Isnin lepas.
TS2: Ok Encik Azizul, apa yang saya nak encik buat selepas ini cuba guna kabel pada dinding tu terus ke modem tanpa menggunakan splitter. Restart computer & modem dan cuba buat connection. Saya akan berikan 2 senario. Sekiranya dengan cara ini connection encik seperti biasa, bermakna splitter encik rosak. Sekiranya masih tiada connection, saya akan buat satu report dan akan menghantar teknikal kami untuk memeriksa.
Me: Oh ok, saya akan buat macam tu (Ah the same solutions again ka)
TS2: Ada lagi yang boleh saya bantu?
Me: Takde itu sahaja
TS2: Terima kasih kerana mnghubungi kami (something like this, can't really remember)

Technical Support (TS) 3 (Sounded like a tired guy on his long shift)
TS3: TM teknikal support, apa yg boleh saya bantu.
Me: Streamyx conection saya down.
TS3: Boleh Encik beri nama user Streamyx
Me: nama user saya ****
TS3: (Typing in my username on her console) Nama Encik ni Azizul ke? Saya nak confirmkan no contact encik Azizul ialah 01*-******?
Me: Ya
TS3: Ok sebentarya saya kumpulkan maklumat (Put me on hold)
TS3: Ok Encik Azizul sekarang ni encik didepan komputer ke? Modem dah dipasang?
Me: Ya, tadi saya dah call, dah try sambung kabel direct dari dinding ke modem, tapi lampu "link" tu masih berkelip
TS3: Oh berkelip ya encik, tu maknanya connection tak stabil. Boleh saya tahu model modem encik.
Me: Riger.
TS3: Ok Encik Azizul, apa yang saya nak encik buat sekarang ini cuba guna kabel yang lagi satu, bukan yg dari dinding tu, dari ADSL splitter ke modem. Saya nak pastikan bukan masalah kabel
Me: Saya kena letak telefon dulu la kalau nak buat macam tu.
TS3: Oh encik guna talian apa sekarang ni?
Me: Talian tetap TM la, saya dail 100 (duhhhhhhh blur la pulak mamat nih)
TS3: Kalau macam tu, encik cuba dulu. Kalau tak boleh jugak kamai akan open report.
Me: Ok (Arghhhhhhh tensennya akuuu, besok siap, aku tulis dalam blog)
TS3: Ada lagi yang boleh saya bantu?
Me: Takde itu sahaja
TS3: Terima kasih kerana mnghubungi kami (hung up straight)


Technical Support (TS) 4 (A guy pick up and I'm tired already)
TS4: TM teknikal support, apa yg boleh saya bantu.
Me: Streamyx conection saya down. User saya ****, Tapi saya dah buat apa kawan awak cadangkan, dari taip command IPCONFIG sampai la cabut kabel dari splitter (2 kali), tapi masih takleh jugak buat connection (straight to the point hehe).
Ts4: Sebentar ya Encik... Ok encik Azizul ye bercakap, no contact encik 01*-******, betul ke encik?
Me: Ya (berapa kali mau tanya da)
TS4: Sebentar ya encik, saya kumpulkan maklumat yang kawan saya dah masukkan. (Put me on hold)
TS4: Encik Azizul, dah buat semua tukar kabel dan sambung terus kabel dari dinding tetapi masih takde connectionkan?
Me: Ya
TS4: Saya akan buka report dan TM teknikal akan contact Encik Azizul dalam masa 2 atau 3 hari ni.
Me: Oklah
TS4: Ada lagi yang boleh saya bantu?
Me: Takde itu sahaja
TS4: Terima kasih kerana mnghubungi kami
Me: Penatnyaaaa den.

I wonder if I can claim the lost of use for this no Streamyx connection time. YO TM, It's been 4 days already. No. It's been 94 hours already (more numbers :p).

No comments: